Piroscipőben - A jövő szakmája: az online marketinges


Nyitólap • Cikkek • A jövő szakmája: az online marketinges

A jövő szakmája: az online marketinges

2017-07-10 10:00

A rendkívül gyors technológiai változások olyan új szakmák térnyerésével járnak, amelyekre néhány évvel ezelőtt szinte még nem is volt szükség. Ezek közé tartozik az online marketinges is.

A hagyományos kommunikációs csatornák hanyatlásával párhuzamosan egyre erősebb az online világ szerepe, így az igény is növekszik a megfelelő szaktudással és gyakorlattal rendelkező online marketingesek iránt. „Hagyományos marketingest ma sokkal könnyebb találni, mint online szakembert, a kereslet pedig egyre nagyobb. Az okok főként az elmúlt öt-nyolc évben lezajlott változásokban, az okos-eszközök, a mobilinternet és a nagy közösségi médiafelületek előretörésében keresendők” – vezeti fel a témát Papp Gábor, keresőoptimalizálás és mobil applikáció-marketing specialista.

Papp Gábor

Valódi szaktudás és gyakorlat

Az online marketingben kilenc fő csatornát különböztetünk meg, melyek közé tartozik például a keresőoptimalizálás, a konverzióoptimalizálás, a közösségi média, az e-mail marketing vagy épp az online PR is. „Hogy épp milyen csatorna és mely eszközök kerülnek előtérbe, az az adott cég céljától, anyagi lehetőségeitől és erőforrásaitól függ. Az az online marketinges tud jól érvényesülni, aki középszinten valamennyi csatornához ért, de van egy-két terület, amelyben igazán mély tudással rendelkezik. Ha valaki például nagyon jártas a SEO-ban, az analitikában és az e-mail marketingben, az egy remek kombináció, mert így akár három ember munkáját is hatékonyan el tudja látni” – mutat rá egy lényeges pontra a szakember.

Az elhivatottság és a gyakorlás elengedhetetlen ehhez a szakmához. „A nehézség abban van, hogy formális oktatás keretein belül gyakorlatilag lehetetlen online marketinget tanulni, ez csak a gyakorlatban sajátítható el. Viszont azt is szem előtt kell tartani, hogy ha az ember el is mélyül valamiben, az három-öt éven belül már egyáltalán nem, vagy nem abban a formában fog működni. A technológia villámgyors fejlődését jól mutatja, hogy amikor én tíz éve beadtam az egyetemi jelentkezésemet, még nem volt iPhone, Facebook, nem használtunk Prezit vagy Dropboxot. Itthon még az iwiw volt a menő. Vagyis a legtöbb csatorna és eszköz, amelyekkel ma dolgozom, nem léteztek. A naprakészséghez vagy kitartó autodidakta tanulásra van szükség, vagy esetleg egy olyan nemzetközi cégnél kell elhelyezkedni, ahol rendelkezésre állnak a legmodernebb eszközök” – fogalja össze a fiatal szakértő.

Egyéni motiváció, teljes munkaidőben

Gábor története jól példázza, hogy a személyes érdeklődés és a befektetett munka a kulcs a szakemberré váláshoz: „nálam ez úgy alakult, hogy a középiskolában web-fejlesztést tanultam, azaz weboldalakat építettünk, illetve megtanultam használni a Photoshopot. Akkoriban ismerősöknek készítettem egy-egy CD-borítót, vagy plakátot. Innentől kezdve teljesen önállóan bővítettem a tudásom, a keresőoptimalizálást például véletlenül fedeztem fel, nem is tudtam, mi ez, majd egyre több angol blogposztot olvastam el a témában, és beiratkoztam online kurzusokra is. Kipróbáltam számtalan hobbi-projektet, amíg eljutottam évek alatt odáig, hogy elvállaljam az első ügyfeleket.”

Ahogy a szakma elsajátítása is komoly egyéni elköteleződést kíván, úgy a munkaidőhöz is az átlagnál rugalmasabb hozzáállás ajánlott. „Általában nem heti negyven óráról van szó, egy elhivatott online marketinges ennél időnként jóval többet dolgozik. A munka megoszlása sem feltétlenül kiszámítható, hiszen késő este vagy hétvégén is adódhat sürgős feladat. És persze az önképzés is folyamatos, akár cikkek, akár workshopok formájában. Én a hét minden napján szoktam valamennyit dolgozni, de cserébe megvan az a szabadságom, hogy ha pont hétfőn-kedden szeretnék pihenni, megtehetem, és további előny, hogy a munka nagy része távolról is elvégezhető” – részletezi tapasztalatait az online marketinges.

Szimpatikus számok

Ha valakinek van egy-két év releváns szakmai tapasztalata, azaz a junior és szenior szint közé helyezhető el, a fővárosban kettőszáz-háromszázezer forint nettó fizetéssel is számolhat.  Az összeg a cég lehetőségei, az érintett terület és a munkaerőhiány függvényében természetesen változhat. Akik még csak most kezdik a szakmát, azaz még nincs gyakorlatuk az önálló munkavégzésben, ők kettőszázezer forint alatt kérhetnek, a szeniorok esetében viszont a határ a csillagos ég, nem ritka a fél millió forintot meghaladó havi bér sem” – osztja meg az értékes információt Gábor.

A szakember szerint az említett bérek öt éven belül akár meg is duplázódhatnak, tekintettel a komoly gyakorlattal rendelkező online marketingesek hiányára. A bérek eltolódása már az utóbbi években is érezhetővé vált, párhuzamosan a növekvő kereslettel, és az olyan járulékos költségek emelkedésével, mint például az albérleti díj. Perspektíva tehát bőven akad ezen a területen, anyagilag és szakmailag egyaránt. „Úgy gondolom, az elkövetkező évek egyik legizgalmasabb munkája lesz az online marketing, mert éppúgy nyitva áll a dizájnerek és a fejlesztők előtt, ahogy a szövegírók, a videós háttérrel rendelkezők vagy az analitikával foglalkozók is találhatnak benne komoly kihívásokat.

Eredeti megjelenés: www.profession.hu

Címkék:




       


Grafika: ZuzuDesign